Introduktion till WL-Toys V911-Pro
Inspirerad av Nine Eagles Solo Pro, introducerade WL-Toys sin första V911 i slutet av 2011. Det var deras första RC-helikoptersläpp och det blev en omedelbar succé. Snart var V911 ett välkänt namn. Sedan den första releasen har det ökända ”CORTER”-stavfelet i V911 och den separerande swash-plattan fixats. Rx har gått igenom många revisioner för mindre justeringar, och batterikontakterna har ändrats. I övrigt har den grundläggande V911-designen varit orörd sedan introduktionen.
WL-Toys flyttade sedan sitt fokus till Quadcopters. Trots sin enorma framgång är den ursprungliga V911 inte utan brister. Denna V911-Pro är en efterlängtad uppdatering och ett försök att fixa problemen. Så, kommer denna uppdaterade V911-Pro att åtgärda bristerna i V911 och ta över dess regeringstid? Läs vidare.
Vad finns i paketet?
V911-Pro RTF-paketet innehåller:
- 1x V911-Pro 4CH Fixed Pitch Helikopter.
- 1x 2,4GHz sändare (Tx).
- 1x USB-driven batteriladdare.
- 2x 3,7v 150mAh Lipo-batterier.
- 2x reservhuvudblad.
- 1x reservstjärtrotor.
- 1x bruksanvisning.
V911-Pro BNF-paketet innehåller:
- Endast 1x V911-Pro 4CH helikopter med fast pitch.
V911-Pro BNF + Lipos-paketet innehåller:
- 1x V911-Pro 4CH Fixed Pitch Helikopter.
- 2x 3,7v 200mAh Lipo-batterier.
Första intrycken av WL-Toys V911-Pro
Sammantaget så var den ursprungliga V911 ett mycket trevligt paket. Emellertid så fanns det en del missar vilket inkluderar ömtåliga trådtunna medar, flexibel ram, limmade komponenter, bullrig, oförmåga att penetrera vinden, överkänslig girning, och nosdykning.
Vid första anblicken tog WL-Toys definitivt tag i ramen och medarna. Ramen är nu mycket starkare, och så är landningsmedarna. Medarna är fästa på ramen med 2 skruvar, så att de inte så lätt kan separeras. Baldakinen är mycket lättare och mer flexibel än tidigare.
Vad har förts över?
Egentligen överfördes en överraskande mängd av den ursprungliga V911 till Pro-versionen. I grund och botten är hela drivlinans konfiguration, motor, växel, axel, antirotationsstyrning, krage, swash, mixer, huvud, rotor, flybar och stjärtsektion desamma som tidigare. Som du kommer att se överförs även egenskaperna för Rx, Gyro, buller och nickande.
Vad är nytt i WL-Toys V911-Pro?
Ny huv
WL-Toys lovade ett nytt kapell, och de levererade. Huven är tunn och lätt och väger bara 1,9 g. Den här är lättare och om du installerar en lysdiod inuti så lyser den fint i mörkret. Som de flesta av er minns var den ursprungliga V911 väldigt bullrig. Men när man tar av huven är den plötsligt ganska så tyst? På något sätt fungerar huven som en ljudbox och förstärker motorljudet. Inget har förändrats. V911 Pro är väldigt bullrig, men flyger du utan huven är det tyst.
Ny ram
WL-Toys lovade en ny ram, och de gjorde ingen besviken. Den nya ramen är mycket styvare än den gamla. Jag tror inte att jag skulle behöva lägga till något för att stärka upp den. WL gjorde ett mycket bra jobb här.
Nya medar
WL-Toys lovade nya medar, och återigen gjorde de ingen besviken. De nya medarna är mycket starkare. Ändå är de något flexibla. De känns bra i handen. De kan lätt böjas med fingrarna och studsar tillbaka till sin ursprungliga form. Det är en utmärkt förbättring här.
Nytt stjärtbomshus
Det ursprungliga stjärtbomshuset var svagt och löst. Så pass att WL bestämde sig för att limma det vid monteringen. Dåligt beslut! Det gör ett utbyte näst intill omöjligt. Den nya ramen är starkare. Och den använder en låsskruv för att säkra stjärtbommen. De gjorde en enorm förbättring här.
Ny stjärtrotor med proppskydd
Den nya stjärtrotorn har ett mycket längre nav. När detta har stannat på bakmotorn, kommer det inbyggda stödskyddet att förhindra att axeln hoppar ut från motorkåpan vid en allvarlig krasch.
Rx kort
Med en ny V911 Pro kan du förvänta dig ett mycket nyare Rx-kort. Jag blev förvånad över att hitta Rev 07, släppt 2012/08/25. Jag har inte köpt en V911 på sistone. Om jag inte har fel så är detta samma Rx-kort som används i den nuvarande versionen av V911. Därför är detta ingen förändring i Rx-kortet, vilket också betyder att det fortfarande är FlySky-kompatibelt.
MEMS Gyro
Utan en ny Rx-design betyder det också att MEMS Gyro var en myt. Jag ser ingen förändring i Gyro-designen, vilket i fallet med en V911; men det är ingen som helst dödsdom.
Hur flyger den?
Flybar slår till
En av de mest irriterande sakerna med V911 är flybar strike. Tyvärr är V911 Pro inte fri från det. Bara en mycket kort testflygning, och jag blev påmind om det där klappande ljudet. Det andra med flybaren är att vikterna lätt flyger av vid en krasch. Så, innan du gör något för att flyga din nya V911 Pro, borde din allra första modd vara att säkra flybar-vikterna. Detta är en mycket enkel operation. Jag tog två tejpbitar, ungefär lika stora, och slog in vikterna.
Snabbspolning framåt (FFF)
Sedan i stort sett så har V911 Pro inte ändrat motorn, drivlinan, några mekaniska delar eller ens Rx-kortet. Flygegenskaperna kan förväntas vara mer eller mindre desamma som V911. Detta är både bra och dåligt. Eftersom många människor älskar hur deras V911 flyger, är inga nyheter goda nyheter. Men det betyder också att den är långsam och stadig.
Nickande häst
Jag vet inte om det var min fantasi eller om det nya taket gjorde det värre. V911 Pro kostar ännu mer än den ursprungliga V911. Bara under flygande i en enkel cirkel i mitt vardagsrum, så nickade V911 hela vägen runt. Det blev lite mindre efter att jag bytte till min Devo 7E av någon anledning. Och det blev definitivt en hel del mindre efter att jag tog av huven.
Gira
Jag var orolig för girhastigheten efter att ha läst vad folk måste göra för att tämja sin V911. Men det är inga problem här. V911 Pro girar fint, cirka 1 rotation per sekund åt vänster och lite snabbare åt höger. Jag observerade ungefär samma hastighet med de nuvarande inställningarna på min Devo 7E. Självklart kan jag ändra det till vad jag vill. Om jag bryr mig, kan jag till och med få det att gira i samma hastighet åt båda hållen.
Vindpenetration
Med samma mekaniska delar förväntar du dig ingen förändring här. Vindpenetrationen är ungefär densamma som tidigare. Det finns ingen förbättring här.
Reservdelar
För närvarande är reservdelar för nya V911-Pro inte tillgängliga. Under tiden kommer vissa reservdelar till V911 att fungera på V911-Pro.
WL-Toys V911-Pro fördelar
- Förbättrad huv.
- Förbättrad ram.
- Förbättrade medar.
- Förbättrad girhastighet.
- Förbättrad svansrotor med stödskydd.
- Lika stabil, och lätt att flyga som V911 som så många är förälskade i.
- Överkomlig prissättning.
Sammanfattning av WL-Toys V911-Pro
V911 Pro har alla mekaniska delar överförda från original V911, vilket gör att den flyger ungefär likadant som tidigare. V911 Pro är med andra ord fortfarande en inomhusmästare. Även om WL-Toys missade det hajpade MEMS Gyro och möjligheten att fixa en del av flygproblemen, så är alla förbättringar som WL-Toys introducerat välkomna. Av dessa skäl får V911 Pro ännu ett snäpp högre betyg än den ursprungliga V911. Jag rekommenderar starkt denna modell.
Har kört många radiostyrda bilar men har inte haft någon helikopter innan. Dags och köpa en kanske?